Webdesign checkliste


Husk, at du skal designe din hjemmeside med de besøgende i tankerne – ellers risikerer du meget nemt, at de vælger at besøge nogle af de andre to milliarder hjemmesider. Tænk på følgende ting:

1. Hurtighed
Kan hovedsiden indlæses på under ti sekunder? Er siderne lette at indlæse med kortfattet tekst og begrænset grafik? Husk, at livet er for kort til tung grafik. Er der overflødige menusider, hvis eneste formål er at blive klikket forbi? Alle sider skal have et indhold. Menuer placeres som et supplement til sidernes primære indhold.

2. Genkendelighed
Er struktur, links og menu i overensstemmelse med konventionerne - det, de besøgende forventer at se på en hjemmeside?

3. Intuitiv
Er siderne bygget op på samme måde? Ved de besøgende, hvor de klikker sig hen? De besøgende må ikke miste fornemmelsen af, hvor de er. Så vil de hurtigt forlade din hjemmeside.

4. Sproget
Er teksten altid klar og forståelig uden fortænkte overskrifter? Har du kontrolleret teksten for stavefejl og sproglige knuder? Hvis du ønsker at blive taget alvorligt, så ret stave- og sjuskefejl. Brug stavekontrollen i dit tekstbehandlingsprogram. Udskriv teksterne og få nogen til at læse korrektur med den røde kuglepen.

5. Brugervenlighed
Brugervenlighed er lig med hurtigt indlæste sider, som er overskuelige med kort tekst og lidt grafik. Hellere flere sider med lidt tekst og grafik end færre sider med meget tekst og grafik - dels fordi det er hurtigere at indlæse de mindre sider, og dels fordi du giver gæsten muligheden for at vælge, hvad han/hun kan klikke sig ind til.

6. Design
En klog mand m/k har sagt, at hensynet til de besøgende ikke bør stå i vejen for godt webdesign. På den anden side medfører godt webdesign pr. definition brugervenlighed.

7. Motivation
Kan hjemmesiden tænde publikums interesse?

8. Personlighed
Lader du din personlighed skinne igennem på websiderne? Husk, at din hjemmeside kan vinde ved nærmere bekendtskab.

9. Indhold
Din hjemmeside skal have indhold og et klart formål. Pæne Javascripts og animerede GIF’er gør ikke arbejdet alene. Kontroller, at der er en sammenhæng mellem formål, indhold, struktur og tekst/grafik.

10. Links
Fører de interne link derhen, hvor de nu skal? Har du givet dem alle titler? Fungerer de eksterne links, eller er de blinde? Husk at give de besøgende mulighed for feedback om disse ting ved en tydelig email-adresse til webmaster.

Meta-tags i kildekoden
Det er let at indføre ordene i selve HTML-koden. Følg blot disse anvisninger:
  1. Åbn hovedsiden (index.html) i din browser.
  2. Højreklik på siden.
  3. I genvejsmenuen vælger du "Vis kilde". Nu åbnes Notesblok eller Wordpad med selve HTML-koden.
  4. Under linjerne (HTML) og (HEAD). ser du linjen (TITLE). Længere nede ser du koden (/HEAD), der afslutter sidens hoved. Det er her imellem, at søgemaskinerne finder søgeord.
  5. Lav en ny linje under linjen med (HEAD) (TITLE) og skriv:
    (META NAME="description" Content="Beskriv kort din webside her.) (META NAME="keywords" Content="Skriv alle søgeordene her, adskilt af kommaer.")
Skab myldretrafik på hjemmesiden
Brug meta-tags til at beskrive din hjemmeside, så slipper du for de problemer, søgemaskiner har med at læse hjemmesiden. Vælg nogle nøgleord, der præcist passer til din hjemmeside. Nøgleordene er dem, andre vil bruge i søgemaskinerne for at finde din side.

Anbring nøgleordene i (TITLE)-sektionen af HTML-koden. Det er det vigtigste sted, da dine søgeord skal placeres højt på siden. Hvis du placerer dem længere nede på websiden, vil søgemaskinerne fortolke dem som en lavere prioritet.

Vær kreativ og vælg nogle synonymer for nøgleordene, så folk får bedre mulighed for at finde netop din hjemmeside.

Sammensæt dine søgeord, så man kan finde hjemmesiden ved en mere specifik søgning.

Ved at give hver side i dit websted sine egne specifikke nøgleord kan du sikre dig endnu bedre placering i søgemaskinernes resultatlister.

Vær opmærksom på, at tabeller kan 'skubbe' dine nøgleord længere ned på siden.

Sørg for, at dine nøgleord svarer nøje til sidernes indhold. Du ønsker ikke at spilde folks tid.

Visse søgemaskiner kan ikke af sig selv finde ind til de undersider, hvor hjemmesidens temaer behandles. De skal bruge 'rigtige' HTML-links på siden som f.eks. 'www.fjeldet.dk/turforslag' for at kunne finde siden. Anfør disse interne HTML-links nederst på siderne, så skal søgemaskinerne nok finde dem og komme videre ind i dit websted.

Rammer kan forhindre søgemaskiner i at læse din hjemmeside. Undgå derfor i videst muligt omfang brug af rammer.

Registrer din hjemmeside manuelt hos de store søgemaskiner. Stol ikke 100 procent på den automatiske registrering med webspideren.

Når du er registreret i søgemaskinerne og finder din hjemmeside ved kontrolsøgninger, så gentag denne kontrol hver måned eller så.

Visse søgemaskiner skelner mellem URL'ernes landekode. Hvis din hjemmeside ender på '.com', vil den blive udelukket fra søgninger på danske hjemmesider, der ender på '.dk'. Da er du nødsaget til at bede om en manuel registrering af dit websted som værende dansk.

Opdater dine informationer hos søgemaskinerne, når du tilføjer eller ændrer væsentligt i din hjemmeside.

Besøg dine foretrukne søgemaskiner og læs hos dem, hvordan du hos hver især får de bedste søgeresultater.

Forsøg at udveksle links med de mest populære websteder inden for dit temaområde. Gå efter dem, som lander på top ti-listen i søgemaskinerne.